3 november 2011

Service-center

Onderhoud

Na aanschaf volgt onderhoud. Uiteraard kunt u hiervoor ook bij van Eijk Caravans terecht. Ons geavanceerde service-center telt 8 werkstations met hefbruggen. Als een van de eersten in Nederland werden wij gecertificeerd door zowel BOVAG als FOCWA. Voor reparaties, schadeherstel of een BOVAG-onderhoudsbeurt bent u bij ons op het juiste adres.

Van Eijk Caravans is door een aantal verzekeraars geselecteerd om rechtsreeks voor uw gehele schade-afwikkeling zorg te dragen, van aanmelding tot en met schade-uitkering. Maak voor een bezoek aan ons service-center wel tijdig een afspraak, onze monteurs hebben namelijk tot ver buiten de regio een uitstekende reputatie.

Hieronder meer over alle controlepunten bij een onderhoud beurt.

Opbouw

Bij de controle van de opbouw wordt gecontroleerd of de wettelijke vereiste lengtedriehoeken, zijreflectoren en kentekenplaat aanwezig zijn. Verder wordt getest of de handgrepen en de disselbakklep goed vast zitten en of de deur en serviceluiken goed sluiten. Ook wordt op het dak gecontroleerd of de daar aanwezige doorvoeren, zoals schoorsteentje, niet beschadigd zijn of los zitten. Ook wordt de bodem van de caravan gecontroleerd op beschadigingen, zoals steenslag.

Banden

Voordat het wiel wordt gedemonteerd wordt eerst gecontroleerd op eventuele speling en slijtage van de Banden, wiellagers, naven en keerring. De caravanband wordt beoordeeld op eventuele breuken in de staalgordels of andere beschadigingen zoals deuken, bulten en scheuren. De ouderdom van de band wordt gecontroleerd aan de hand van de DOT-code. Deze code geeft het week en jaarnummer weer. De BOVAG hanteert als norm dat banden na 6 jaar vervangen moeten worden. De banden worden op de juiste spanning gebracht en de velg gecontroleerd op eventuele beschadigingen.

Remvoering

De remvoering wordt gecontroleerd op dikte en mogelijke beschadigingen. Ook bij een nog jonge caravan met weinig kilometers kunnen de remschijven kapot zijn door bijvoorbeeld oververhitting (rijden in de bergen). De remvoering wordt licht opgeschuurd en de bewegende delen worden opnieuw gesmeerd. De nieuwe borgmoer wordt met een momentsleutel vastgezet.

Onderstel

Nadat de caravan de werkplaats is ingereden wordt de caravan eerst gecontroleerd op scheefstand (slijtage). De caravan wordt direct aangesloten op 230V zodat de juiste werking van de koelkast op een later tijdstip is vast te stellen. Bij de inspectie van de onderzijde wordt onder meer gekeken naar de toestand van de oplooprem, de remkabels, de bevestiging van de diverse leidingen aan de vloer en de reservewielhouder. Ook wordt gecontroleerd op eventuele beschadigingen aan het chassis en de dissel.

Remmen

Nadat de remmen en de handrem zijn afgesteld wordt de bodem en de bevestiging van de opbouw van de caravan aan het onderstel gecontroleerd. De uitdraaisteunen worden van een nieuwe smering voorzien zodat deze weer soepel en zonder lawaai in- en uitgedraaid kunnen worden. Vervolgens is de dissel aan de beurt. De rubber stofhoes, de breekkabel en de breekring worden gecontroleerd op beschadigingen. Het neuswiel krijg een nieuwe laag vet en de werking van de oploopremschokdemper wordt getest. De werking van de stabilisator wordt gecontroleerd en er wordt gekeken of de remschoentjes van de stabilisator nog niet zijn versleten.

Gascontrole

Gascontrole aan de aanwezige gastoestellen, zoals de koelkast, de kachel en het gasstel wordt uitgeprobeerd. Van de kachel wordt de verbranding gecontroleerd en evt. wordt het brander werk schoongemaakt indien dit nodig is. De gasleiding wordt met behulp van een speciaal pompje onder druk gezet (afgeperst). Het pompje blijft enige tijd aangesloten en de druk mag hierbij niet teruglopen. Ondertussen controleert de monteur de gasdrukregelaar op de aanwezigheid van een afblaasventiel. Indien dit ventiel ontbreekt wordt de gasregelaar vervangen.
Wettelijk voorschrift is dat iedere 10 jaar de gasregelaar opnieuw gekeurd moeten worden. De levensduur van de gasdrukregelaar en de gasslang zijn niet wettelijk geregeld. De BOVAG adviseert om een gasdrukregelaar (met afblaasventiel) na 10 jaar te vervangen. Voor de butaanslang (zwart) wordt vervanging binnen 2 jaar aanbevolen. Voor de propaanslang (oranje) is dit na 4 jaar

Gasflessen

Het jaartal van de gasflessen wordt gecontroleerd. Bij de gasslang kijkt de monteur of deze nog is voorzien van slangklemmen. Is dit het geval, dan ruilt hij de slang om voor een exemplaar met aangeklonken koppelingen. Op zich heeft hij hier een punt want voor de prijs van een gasslang wil je als klant liever geen risico lopen.

Vochtcontrole

Vochtcontrole is een onderdeel van de BOVAG onderhoudsbeurt. Het is een globale vochtmeting. Hierbij worden de vloer, de wanden, het dak en de dak door-voeren op een aantal plaatsen gecontroleerd op de aanwezigheid van vocht. Deze controle vind plaats met behulp van een vochtmeter. Indien er aanwijzingen zijn van vochtinwerking, dan wordt de klant de mogelijkheid geboden om de globale meting uit te breiden tot een uitgebeide vochtmeting.

Elektra

De 13-polige stekker van de caravan wordt aangesloten op een speciale schakelkast welke is aangesloten op een 12V-accu. Via verschillende schakelaars in de kast wordt de verlichting (per groep) gecontroleerd. De werking van de achterlichten, de remlichten, het derde remlicht, de richtingaanwijzers, de breedtelichten, de contourverlichting en de nummerplaatverlichting wordt hierbij getest. Sinds dit jaar wordt ook op de aanwezigheid (en juiste werking) van het mistachterlicht gecontroleerd.

Caravanstekker

Ook de caravanstekker wordt nagezien op eventuele beschadigingen en loszittende bedrading. Bij de kluscaravan blijkt een pool los te zitten. Na het openen van de stekker is te zien dat corrosie de contacten heeft aangetast. Reden om het binnenwerk van de stekker te vervangen. In de caravan wordt de 230V-installatie nagelopen. De netaansluiting (CEE), verlichting, stopcontacten, omvormer, zekering automaat, aardlekschakelaar worden stuk voor stuk gecontroleerd. De koelkast was reeds bij aankomst aangesloten op 230V en blijkt prima te werken. Hierbij wordt ook de werking van de 12V schakelaar gecontroleerd zodat deze onderweg tijdens de constante stroomdraad kan worden gevoed. De watervoorziening wordt (droog) getest door de kraantjes even open te zetten. Als het waterpompje zich dan laat horen is ook dit punt afgerond.